Handelsbetingelser hos Obtino

  1. Generelt

    De følgende generelle salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle tilbud, ordrebekræftelser, salg og leveringer foretaget af Obtino (CVR: 44476703) (herefter benævnt OB). Sammen med tilbud, databehandlingsaftaler, ordrebekræftelser og andre skriftlige aftaler udstedt af OB, udgør disse betingelser den samlede aftale vedrørende OB’S salg og levering af tjenester og produkter til Køber. Ændringer og tilføjelser til aftalen er kun gyldige, hvis de er skriftligt aftalt af OB og Køber.

  2. Tilbud, Ordrer og Accept

    Kun skriftlige tilbud og aftaler/referater er bindende. Tilbud er gyldige i 14 dage fra datoen for tilbuddet er dateret eller udstedt, medmindre andet er angivet i tilbuddet. Et køb er endeligt, når Køber har accepteret tilbuddet skriftligt. Herefter kan aftalen ikke annulleres, ændres eller udskydes af Køber uden skriftlig accept fra OB, og kun mod betaling af påløbne omkostninger. Hvis Køber mener, at oplysningerne i en modtaget ordrebekræftelse eller vilkårene i disse salgs- og leveringsbetingelser er i strid med den aftalte kontrakt, skal Køber straks meddele OB skriftligt. Køber skal udpege en kontaktperson (ansat af Køber) ansvarlig for samarbejdet. Hvis kontaktpersonen ikke har bemyndigelse til at godkende tilbud, ordrer og leverancer, er det Købers ansvar at udpege en separat person (ansat af Køber) med denne bemyndigelse. OB er ikke ansvarlig for at sikre, at Købers accept er givet med korrekt bemyndigelse.

  3. Priser og betalingsbetingelser

    Alle priser er eksklusive moms. Rejseudgifter i forbindelse med udførelse af aftalen refunderes af Køber efter statens gældende satser, medmindre andet er aftalt skriftligt. Udgifter til køb af softwarelicenser eller andre nødvendige ting direkte relateret til leveringen af tjenesten refunderes af kunden til kostpris plus et håndteringsgebyr på 10%, medmindre andet er aftalt skriftligt. Betalingsbetingelser er 8 dage netto. Ved forsinket betaling opkræver OB 2% pr. påbegyndt måned i rente. Ved manglende betaling trods rykkere, har OB ret til uden varsel at tilbagekalde Købers ret til at bruge det leverede produkt. Medmindre andet er aftalt, sker betaling for leveringen i to rater. 50% af aftalens pris betales af Køber ved accept af aftalen. De resterende 50% betales, når det aftalte er klar til Køber. (se definition af endelig levering i §5 stk. I). Alle fakturerede Købere, der har accepteret et tilbud, bekræfter, at OB må bruge Køber som reference på OB’S hjemmeside.

  4. Fortrolighed

    I det omfang det er nødvendigt for at udføre tjenesterne, skal Køber give OB adgang til personoplysninger. De specifikke vilkår for levering og håndtering af personoplysninger er reguleret af databehandlingsaftalen. Alle medarbejdere hos OB er kontraktligt bundet af fortrolighed, hvilket sikrer, at ikke-offentligt tilgængelige oplysninger, der gives i forbindelse med Købers projekt, ikke videregives til tredjeparter uden skriftligt samtykke fra Køber. Samarbejdet forpligter også Køber til ikke at videregive ikke-offentligt tilgængelige oplysninger om OB til tredjeparter uden skriftligt samtykke fra OB.

  5. Leveringstid og Levering

    Den endelige levering af Købers produkt finder sted ved en af følgende begivenheder:

    • 14 dage efter produktet er lanceret
    • 60 dage efter Købers prøveperiode er begyndt
    • 60 dage uden Købers svar på OB’S forespørgsler

    Levering finder sted på det tidspunkt, der er aftalt med Køber, medmindre forbeholdet nævnt i punkt IV gælder. Hvis der ikke er aftalt nogen leveringstid, finder levering sted, når OB’S arbejde er afsluttet. Leveringsdatoen er kun gyldig i det omfang, Køber opfylder aftalte leveringer og er til rådighed for at besvare afklaringer. Hvis en forsinkelse skyldes Købers manglende levering eller tilgængelighed, vil OB informere om en ny leveringsdato efter Købers levering er leveret eller afklaring er givet. Det skal bemærkes, at en leveringsdato kan blive forsinket mere end det dobbelte af forsinkelsen for Købers levering eller afklaring. Hvis den aftalte leveringsdato overskrides med mere end 60 dage, har Køber mulighed for at annullere den del af aftalen, der er påvirket af forsinkelsen. Dette gælder ikke, hvis der er forhindringer, der kan tilskrives Køber, og OB har informeret Køber om det. Efter den endelige levering af produktet er OB ikke længere ansvarlig for vedligeholdelse af det leverede produkt, medmindre andet er aftalt. Efter den endelige levering af produktet er OB ikke ansvarlig for at rette fejl eller mangler som en del af den oprindelige levering. Software kræver vedligeholdelse, og funktionaliteter kan blive påvirket af opdateringer eller ændringer fra tredjeparter. Køber har 14 dage efter produktet er lanceret til at klage over fejl, afvigelser eller mangler. Herefter betragtes produktet som endeligt leveret. For udbedring af væsentlige fejl, afvigelser eller mangler, som OB ikke med rimelighed er ansvarlig for eller kunne have undgået, vil Kunden blive faktureret til den aftalte timepris. Hvis Køber med rimelighed kunne have informeret OB om en fejl, mangel eller afvigelse i god tid inden en levering, og Køber ikke har gjort det, og manglen i handling påvirker omfanget af udbedringen, vil Kunden blive faktureret til den aftalte timepris.

  6. Ejendomsret

    Når hele aftalen er betalt, overgår alle rettigheder til det endelige produkt til Køber, medmindre andet er aftalt. OB har ret til at genbruge generelle dele af kode og materiale skabt i forbindelse med tjenesten internt eller til andre kunders projekter. OB har generelt ikke ret til at kopiere væsentlig funktionalitet til et direkte konkurrerende produkt eller tjeneste. Køber kan anmode om data, kode og materiale, som Køber har rettigheder til, og som OB besidder, ved skriftlig anmodning til OB. Det kan tage op til 30 dage før levering, da data, kode og materiale skal overføres på en rimelig og sikker måde. OB er ikke forpligtet til at opbevare data, kode og materiale efter endelig levering. Køber garanterer, at alt tekst, grafik, billeder, design, varemærker eller andet indhold overført til OB til brug i produktet ejes af Køber, eller at Køber har tilladelse fra den retmæssige ejer til at bruge det.

  7. Support

    Support ydes via e-mail og vil blive besvaret hurtigst muligt, ideelt inden for 24 timer uden for ferieperioder. Medmindre andet er aftalt, vil Køber blive faktureret til den aftalte timepris.

  8. Force Majeure

    Medmindre OB har kunnet undgå en følge eller have afværget den, hæfter OB ikke for hel eller delvis forsinkelse eller manglende opfyldelse af aftalen som følge af force majeure, herunder krig, oprør, strejke, lockout, blokade, beslaglæggelse, brand, tyveri, usædvanlige naturforhold, pandemi/epidemi eller lignende.

  9. Ansvar

    OB sikrer, at leveringen udføres i overensstemmelse med god IT-praksis, herunder brug af velafprøvede designmetoder, kvalitetsstandarder, programmeringssprog og programudviklingsværktøjer. OB sikrer også, at leveringen i øvrigt udføres i overensstemmelse med det aftalte. Derudover garanterer OB, at leveringen udføres til bedste evne for at imødekomme Købers behov inden for det budget og tidsramme forstået og beskrevet i tilbuddet. OB er ikke ansvarlig for fejl eller mangler som følge af ukorrekt eller utilstrækkelig drift, hændelige begivenheder, ændringer i tredjeparts software og API’er eller lignende omstændigheder. OB er ikke ansvarlig for tab af fortjeneste, produktionsstop, mistede indtægter, forventede besparelser, tab eller forurening af data og indirekte tab eller følgeskader. Desuden har OB ikke produktansvar ud over reglerne i produktansvarsloven. OB er ikke ansvarlig for skader og tab som følge af tekniske fejl, herunder nedbrud eller manglende adgang til OB’S leverandørers servere, dataskader på grund af kommunikationsproblemer i de tekniske systemer, strømsvigt eller telekommunikationssystemsvigt. OB er ikke ansvarlig for nedbrud eller påvirkninger på information på hjemmesiden på grund af force majeure-begivenheder, herunder krig, optøjer, strejker, lockouts, blokader, beslaglæggelse, brand, tyveri, ekstraordinære naturforhold, pandemi/epidemi eller lignende begivenheder. OB’s samlede ansvar over for Køber er begrænset til et beløb svarende til den samlede nominelle værdi af kontrakten. OB er ikke ansvarlig for at sikre, at det leverede produkt overholder lovgivning eller standarder, medmindre andet er aftalt.

  10. Gældende lov og værneting

    Aftalen er underlagt dansk ret i alle henseender. Enhver tvist, der måtte opstå i forbindelse med aftalen, skal afgøres af en dansk domstol i den jurisdiktion, hvor OB er beliggende.